Förbered dig på den legendariska backflipen!

Snowminds November 15, 2019

Oavsett om du är en skidinstruktör eller park nörd så har en backflip alltid varit på de flesta snöentusiasters bucketlist och är utan tvekan en riktig publikfavorit!
Och om du instruerar ett gäng barn som inte respekterar dig, ta med dem till parken och visa dem en backflip så kommer de definitivt göra exakt det du säger att dem ska göra efter. 

 

Nedan hittar du en guide för att förbereda dig att göra en backflip, steg för steg!

Steg 1. Kom i form! 

En backflip handlar inte bara om att luta sig bakåt, slappna av och hoppas på det bästa. Det krävs muskelstyrka både när du lämnar snön och landar.
Så det första du behöver göra är att träna upp muskelstyrkan i benen och bålen. 

Hitta de 5 bästa skidövningarna här! 

 

Steg 2. Lär dig backflip 

Om du inte kan göra en backflip på en studsmatta eller från en trampolin ner i vattnet så borde du inte göra det i snön heller. Det handlar om att vara bekväm i att kasta dig själv bakåt. Är du inte bekväm i det så kommer du förmodligen att få panik i luften när du har huvudet neråt och det är inte optimalt.

 

Så, om du inte kan göra en backflip ska du göra följande: 

 

  • Lägg en madrass på marken och öva på att rulla bakåt tills du har en bra fart och känner dig bekväm med att göra det.  

 

  • Gå till en pool med trampolin.
    • Starta genom att stå på kanten med ryggen mot vattnet och hoppa bakåt några gånger i vattnet tills du känner dig bekväm med det. Innan du hoppar så börjar du luta dig mot vattnet och hoppa när du har en vinkel på 20-30 grader. Det här kommer hjälpa dig att hoppa i från kanten.
    • När du har lyckats med iallafall 3 hopp baklänges med bra avstånd från trampolinen, är du redo att testa en backflip.
      • 1. Stå på kanten med ryggen mot vattnet. 
      • 2. Börja att luta dig mot vattnet
      • 3. Ta i med hela kroppen, inklusive armarna, och dra armarna över huvudet och tryck höften framåt i samma rörelse.  
      • 4. När du är i luften så bör du fortsätta kolla bakåt samtidigt som du drar ihop armarna och benen som en kanonkula – det kommer att hjälpa dig att rotera snabbare.  
      • 5. När du ser landningen, i det här fallet vattenytan, sträcker du ut kroppen igen för att sakta ner rotationen så att du landar perfekt på fötterna utan att rotera för mycket. 
    • Om det fungerar, repetera tills du har landat perfekt i vattnet 10 gånger på rad – sen kan du testa det i snön! 

Steg 3. Vänta på snön!

Nu har du gjort grundarbetet för att lyckas göra en backflip i snön. Om du inte är bekväm med det ännu så rekommenderar jag att du bygger en liten, brant kicker (hopp) i offpisten så att du får en mjuk landning.

Hoppet bör inte vara för stort heller eftersom de flesta har tendenser att rotera för mycket deras första backflip på grund av nervositet. Tiden i luften bör vara lika (eller lite mer) som du gjorde i poolen. 

När du har hittat det perfekta hoppet för din första backflip så bör du göra följande: 

  1. Testa hoppet några gånger för att vara säker på att du har perfekt hastighet varje gång.  
  2. När du ska testa backflipen, sträck ut benen lite och timea så att du lyfter från snön när kanten på hoppet är under dina fötter.
  3. Ta i med hela kroppen, inklusive dina armar och skjut dina höfter framåt. Fortsätt att kolla efter landningen samtidigt som du drar in dina ben och armar. När du ser landningen, sträck ut kroppen och spänn musklerna för att absorbera landningen. 

Förhoppningsvis gick allt bra och du har nu landat din första backflip! Men det är en oskriven regel som säger att du inte har lärt dig ett nytt trick förrän du har klarat det 3 gånger på rad. Så ta skidorna och gör det två gånger till!

Sen kan du gå och skryta på afterskin 😉



Visste du att vår 5-veckorskurs i Österrike har en heldags freestyle fokus?! Läs mer om 5-veckorskursen i Österrike här, och våra andra kurser här!

 

 

Delta på 1, 2 eller 3 veckors skidcamp i mars⛷️

Gör din dröm till verklighet!

ANSÖK NU