Skidresa till Kanada

Kom och upplev Kanadas legendariska berg med oss

UPPTÄCK DET MAGISKA KANADA

Från de välkända Alperna och hela vägen över Atlanten står befolkningen på skidor, men i Kanada finns några av de mest passionerade vinterälskare vi känner till.

Typiskt för kanadensiska resorts är “ski in/ ski out”, som gör att terrängen är lättillgänglig för de flesta nivåer. På de extra kalla dagarna, som man upplever många av i Kanada, för ski in/ ski out det också möjligt att ta paus hemma i soffan med en kopp varm choklad.

"Jag har själv kikat på möjligheterna, men inte kunnat matcha vad jag fick med Snowminds! Den här skidresan gav mig så många upplevelser som jag inte ens hade kunnat drömma om i off-pisten"

- Mads

Paradis i bergen

Kanada erbjuder både paradiset för experter och bra områden för nybörjare. Oavsett om du letar efter höjdmeter i Revelstoke eller bra barnlektioner i Big White, kan Kanada tillfredsställa alla behov hos kompisgänget eller familjen som offpist-skidsemester och skidsemester för hela familjen. Graderingen av backarna skiljer sig dock från vad man känner från Alperna. I Kanada graderas de från grönt till svart. Det vill säga, grönt är för nybörjare, blått för medel och svart för experter. För de riktiga våghalsarna finns de svarta pisterna även som “double diamonds”. Så det finns ingen röd gradering! Kanadensiska orter är sammanhängande och oftast leder alla backarna, tillbaka till stan, vilket skapar en flexibel och dynamisk skiddag.

Vad kan du förvänta dig av städerna?

 

Städerna du möter när du är på en skidresa i Kanada är kanske mindre än du är van vid. Likaså finns det inte en skidort vid varje berg i Kanada, som det annars gör i europeiska orter. När du landar i en av Kanadas flygplatser, Vancouver eller Calgary, måste du köra långt för att nå snöparadiset. Men det du möter vid ankomst är sällan en besvikelse. De små städerna runt vilka skidområdena typiskt sett ligger består av stora bilfria huvudgator och är vanligtvis utformade så att du kan ta dig runt på antingen skidor eller snowboard.

Sevärdheter

Den stora attraktionen, och en del av det som gör Kanada så unikt, är möjligheten till heli-skiing. Här transporteras du – i helikopter förstås – till de områden du inte kan nå med lift. Tillsammans med en guide rör du dig genom landskapet på skidor eller snowboard, för att hämtas upp av helikoptern och flygas till toppen igen, och så fortsätter det några turer.

 

För adrenalinjägare finns det även skoteruthyrning på de flesta kanadensiska orter. Dessa tar dig ut i terrängen som inte går att nå på skidor. Om du letar efter en mer avslappnad dag finns även snöskor eller skridskor att hyra. Ishockey är trots allt Kanadas nationalsport och du kan inte ha varit på en skidresa till Kanada utan att ha spelat en match eller två på den lokala icering.

 

I Kanada handlar afterski inte bara om att dansa på borden i tunga pjäxor. Det är mycket mer normalt att njuta av en kall öl i en bubbelpool utomhus eller en drink i baren och sedan gå ut till någon av de många kvällsaktiviteter som erbjuds. Det är ganska populärt för kanadensiska områden att ha en Tube Park. Den klassiska långa, branta och isiga backen som förvandlar en pulkatur till mycket mer än bara ett litet skrik. Här finns möjlighet till ofattbara mängder skoj för barnen samtidigt som föräldrarna kan värma sig med en kopp varm glögg framför brasan.

.

Destinationer

På Snowminds har vi samarbete med flera olika destinationer i Kanada. Varje destination erbjuder något unikt och du kan läsa mer om var och en genom att klicka på destinationen nedanför:

 

 

 

FAQ

Det finns många frågor när man planerar en semester på andra sidan jorden. Vi har här försökt ge svar på de frågor som vi ofta möts av av våra gäster.

Bokningsbekräftelse

När din bokning har bekräftats får du en resekupong med ditt bokningsnummer. Om du inte får detta mail kort efter din beställning kan de ha hamnat i “skräppost” i din brevlåda. Om det inte är fallet, ring eller skriv till oss då skickar vi den igen.

Namn och födelsedatum

 

För att säkra din beställning är det viktigt att namnet du anger på biljetten stämmer överens med namnet i ditt pass. Här kommer vi dock bara att använda ditt för- och efternamn. Vidare är det också viktigt att du anger korrekt födelsedatum. Om det finns avvikelser mellan namn/födelsedatum på biljetterna och ditt pass måste du kontakta oss omedelbart.

Desposition

En deposition på 9000 SEK  per person måste betalas för att bekräfta resan. Detta för att säkra din plats på skidorten och för att säkerställa att du får resan till bästa möjliga pris.

Betalning

Resterande belopp ska betalas senast 90 dagar före avresa. Här skickar vi en betalningspåminnelse, där betalningen ska göras via betalningslänken.

Prisändringar

Priserna på våra skidsemester kan ändra sig, eftersom de beror på många olika parametrar. Priset idag kan därför komma att ändras i morgon. Detta kan bero på ändrad tillgänglighet, datum för avresa, tid, flygväg osv.

 

Eftersom vi försöker anpassa resorna så mycket som möjligt efter den enskilda resenären är det svårt att skriva ett exakt pris från början. Vi strävar dock alltid efter att hålla nere kostnaderna, utan att kompromissa med kvaliteten, till förmån för våra gäster.

Kostar det pengar att få ett skräddarsytt erbjudande?

Nej. På Snowminds är vi stolta över att sätta ihop exakt det erbjudande som passar dig och dina behov, varför det inte kostar något att få ett erbjudande på ett av våra resepaket.

Resebevis

Du får ditt resebevis minst 3 veckor före avresa. Det är inte nödvändigt att skriva ut resebevis eftersom e-postmeddelandet kan tas med till flygplatsen och vid transfer på destinationen.

Rese- och avbeställningsförsäkring

Rese- och avbeställningsförsäkring tecknas i samarbete med Europeiska. Avbeställningsförsäkringen ska tecknas i samband med att depositionen betalas, där reseförsäkringen kan tecknas fram till 1 vecka före avresa. Vi rekommenderar alltid våra gäster att teckna en försäkring för “skidåkning och andra sporter”, eftersom du annars inte är täckt i samband med en skada orsakad av skidåkning.

Bagage

Vid bokning av skidsemester genom Snowminds ingår incheckat bagage och 1 skidbagage (1 par skidor+pjäxor/snowboardväska) i priset. I ditt resedokument kommer du att få information om det maximala antalet kilo du får ta med. De specifika reglerna varierar från flygbolag till flygbolag, och du kommer alltid att kunna kolla vad deras regler är på deras hemsida.

Ändringar i din beställning

Ändringar och avbokningar måste göras skriftligen till Snowminds och kan endast göras av den person som är ansvarig för resan. Observera att det kan tillkomma kostnader för ändringar av din bokning.

Visum till Kanada

Ditt pass måste vara giltigt i minst 6 månader från datumet för hemkomsten från Kanada. Om du är dansk medborgare måste du ha ett inresetillstånd, ett så kallat eTA. Om du inte är dansk medborgare måste du kontrollera vilka regler som gäller för dig. Om du anländer med flyg till Kanada är det ett lagkrav att du 72 timmar innan avgång ansöker om inresetillstånd här.

https://onlineservices-servicesenligne.cic.gc.ca/eta/welcome

 

När du har ansökt om inresa får du ett förhandstillstånd för inresa och ett nummer som du måste skriva ut eller skriva ner och ta med dig på resan, eftersom flygplatsmyndigheterna i Sverige och Kanada kan kräva att se det. Det kostar en liten summa på 7 CAD, som måste betalas med kreditkort. Ditt inresetillstånd är giltigt i 5 år eller tills ditt pass löper ut om det sker inom 5 år.

 

Om du reser med barn som inte är dina egna eller om barnen inte har samma efternamn behöver du ett särskilt tillstånd för minderåriga utöver inresetillståndet eTA.

 

Läs mer om detta här. 

https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/minor-children-travelling-canada.html

 

Det är ditt ansvar som resenär att se till att du har rätt resedokument när du anländer till flygplatsen.

Vad händer om jag vill uppgradera mitt flyg?

Det är möjligt att uppgradera din flygresa om du vill ha mer utrymme eller komfort, och andra fördelar som följer med en uppgradering.

Uppgraderingsalternativen och de förmåner som erbjuds varierar mellan flygbolagen. Vanligtvis kan du uppgradera från ekonomiklass till ekonomiklass+ eller businessklass. Du kan läsa mer om uppgraderingsalternativen på flygbolagets hemsida.

 

Det är endast möjligt att hjälpa dig med uppgraderingen om den är tillgänglig på avresedagen. Vi kan därför inte garantera att en uppgradering alltid kommer att vara möjlig, men så snart flygbolaget har informerat oss om huruvida uppgraderingen är möjlig kommer vi att kontakta dig med ett nytt pris och villkoren för uppgraderingen.

 

Om du vill acceptera uppgraderingen skickar vi dig en ny faktura med den slutliga bekräftelsen av den begärda uppgraderingen.

Prisläget för uppgraderingar varierar avsevärt från företag till företag.

Vi rekommenderar att du skriver eller ringer oss i god tid i förväg om du vill uppgradera din flygresa.

Allmänna villkor

Läs mer om våra villkor här 

https://snowminds.se/villkor-och-bestammelser/

Hur bokar jag en skidsemester?

På vår hemsida:

 

Om du trycker på knappen ‘Få erbjudande”, och fyller i formuläret, då kontaktar vi dig. Du kan också använda kontaktformuläret här. Du kan även ringa oss så att vi kan hjälpa dig på bästa viset.

Vad händer om jag har frågor efter att jag har bokat min skidsemester?

Vi har lång erfarenhet av att skapa livslånga upplevelser för våra skidlärare och gäster runt om i världen. Våra resekonsulter har djupgående kunskaper om vad som krävs för att göra din drömsemester till verklighet.

Bekräftelse

När du är nöjd med vårt reseerbjudande skickar vi dig en bekräftelse.

Vad händer om jag har frågor efter att jag har bokat min skidsemester?

Du kan ringa eller skriva till oss för att få den bästa upplevelsen under hela resan. Vi är stolta över att kunna erbjuda alla våra gäster en fantastisk personlig upplevelse. Därför strävar vi efter att se till att samma resekonsult, som du först har varit i kontakt med, fortsätter att följa dig fram till avresan, för att se till att rätt information ges i rätt tid och att du känner dig bekväm med processen.

Rejsegarantifonden

Vi omfattas av resegarantifonden, som ger dig de bästa rättigheterna om det uppstår problem på din skidsemester. Du kan läsa mer om resegarantifonden på deras hemsida:

https://www.rejsegarantifonden.dk/forside/

Transport från fltgplasten til destinationen

Som en del av din resa med Snowminds ingår tur- och returtransport i priset. På ditt resebevis står det vart du ska gå på flygplatsen på din destination.

 

* Supreme Experience-gäster som har en privat transfer får också information om vart de ska gå på flygplatsen i sitt resebevis.

Incheckning och utcheckning av boendet

På ditt resebevis står det när du ska checka ut. Incheckning sker vanligtvis mellan 15.00 och 18.00 och utcheckning mellan 8.00 och 10.00.

Allergener och dieter

Om du har några allergier eller följer en särskild diet hjälper vi dig gärna att informera ditt hotell. Vi kan dock inte garantera att de kan tillgodose din diet.

Liftkort

På ditt resebevis står det var du kan hämta ditt liftkort. Detta måste vanligtvis hämtas från kontoret för liftkort, som ligger centralt i staden, vanligtvis nära de viktigaste hissarna. Kom ihåg att ta med ditt resebevis så att du kan hämta ditt liftkort.

*Ett bra råd är att ta ett foto av liftkortet när du får det, om du skulle tappa bort det. Om du skulle förlora ditt liftkort kan du på de flesta destinationer få ett nytt mot en liten avgift, om du kan visa upp ett foto av liftkortets nummer.

Uthyrning av skidor/sowboard

Om du vill boka skiduthyrning kan vi enkelt inkludera detta i din bokning hemifrån eftersom vi får bra priser på skidorterna. Om du har valt att göra detta kan du hämta din utrustning från skiduthyrningen på din skidort mot uppvisande av ditt resebevis. Den specifika skiduthyrningspartner du skall gå till finns också med på ditt resebevis.

Reklamation

Om det mot förmodan skulle uppstå en situation där resan inte motsvarar dina förväntningar, vänligen kontakta den kontaktperson som anges i ditt resebevis så snart som möjligt. Om det gäller ditt boende, kontakta först receptionen och sedan kontaktpersonen eller kontoret i Danmark.

 

Om du har försökt lösa problemet på destinationen, och har varit i kontakt med din kontaktperson, utan att lyckas, ska du lämna in ditt klagomål till [email protected] inom två veckor efter att du har återvänt. Om du inte har anmält ditt klagomål i tid kommer det inte att behandlas.

Kvarglömda saker

Vi hjälper dig gärna med att anmäla kvarglömda saker. Om du skulle glömma något under resan, vänligen kontakta oss så snart som möjligt så hjälper vi dig gärna.

Begränsad antal visum till Kanada! 🇨🇦

Gör din dröm till verklighet!

ANSÖK NU